Autoalarmy


TPMS: Dříve dobrovolně - jako nadstandard, dnes - nutnost!

TPMS_1.jpgUž před pěti lety Evropský parlament schválil nařízení č. 661/2009, v němž se říká, že výrobci automobilů budou muset od 1. 11. 2014 vybavit všechny nové automobily prodávané na evropském trhu tzv. TPMS (Tire Pressure Monitoring System), což v překladu znamená systém sledování tlaku v pneumatikách

Toto datum je již za dveřmi a co nevidět se nevyhneme přezouvání letních pneumatik za zimní, takže pokud byste si tento systém chtěli dát namontovat, máte jedinečnou příležitost. 

Jak v názvu článku zmiňujeme, kdysi byl tento systém jako nadstandard, jako příplatková verze převážně u drahých automobilů, ale po 1.11. bude u nových aut povinný, ať už to bude luxusní limuzína, sporťák nebo běžný osobní automobil. 

Tento systém funguje tak, že elektronický senzor spojený s ventilem sleduje tlak a teplotu vzduchu v pneumatikách a naměřené hodnoty odesílá do řídící jednotky. Ta získané hodnoty vyhodnotí a řidiči zobrazí kontrolku. 

Systémy, které jsou domontované dodatečně, zobrazí hodnoty buď v originálním rádiu, multimediálním rádiu nebo navigaci. Sada obsahuje také bezdrátové tlačítko, které po stisknutí zobrazí aktuální hodnoty tlaku a teploty vzduchu v pneumatikách. Samozřejmě systém upozorní na pokles hodnot i automaticky, a to akusticky i vizuálně.

Důvodů, pro které se tento systém bude montovat do aut, je několik. Zde jsou hlavní z nich: 

Bezpečnost - aby se předešlo nehodám kvůli špatně nahuštěné pneumatice, resp. pneumatice, ve které klesá tlak. 

Levnější náklady - když jsou pneumatiky špatně nahuštěné, tak se jednak rychleji opotřebovávají, ale zároveň mají větší valivý odpor, což samozřejmě negativně ovlivňuje spotřebu paliva. 

Jízdní vlastnosti - nesprávně nahuštěná, resp. hlavně podhuštěná, pneumatika má podstatně horší jízdní vlastnosti, nedrží tak stopu jako pneumatika, v níž je správný tlak. Toto samozřejmě také souvisí s bezpečností, zhoršené jízdní vlastnosti pneumatik se projeví při zvýšené zátěži, hlavně v zatáčkách a vyšších rychlostech. 

Životní prostředí - průzkumy ukázaly, že podhuštěné pneumatiky v automobilech způsobují zvýšení emisí CO2 až o 4,8 mil. tun ročně. 

Protože je tento systém v kategorii bezpečnostních systémů, musí být samozřejmě funkční. V opačném případě by: 

  • vozidlo neprošlo STK, protože všechny systémy, s nimiž bylo auto schváleno, musí být funkční 
  • mohl hrozit postih při policejní kontrole
  • pojišťovny v případě pojistné událostiy určitě kontrolovali funkčnost systému kvůli pojistnému plnění

 

Pokud máte vozidlo vybavené takovým systémem, doporučujeme nechat si preventivně zkontrolovat senzory při přezouvání pneumatik.


Diskuse

K tomuto tématu nebyl přidán žádný diskusní příspěvek
Tak neváhejte a buďte první, kdo přidá příspěvek