Autoalarmy


Správně osvětlený automobil

Správné osvětlení automobilu ovlivňuje bezpečnost a plynulost jízdy stejně jako dobrý stav motoru, podvozku a brzd. Známé vidět a být viděn je skutečně důležitou podmínkou, abychom mohli bezpečně dojet do cíle naší cesty.

 

Podle expertů z německé univerzity v Paderbornu, z celkového počtu dopravních nehod, které se v Evropě stali, je téměř čtvrtina způsobena špatnou viditelností za špatného počasí anebo za tmy. Také kvůli tomuto obrovskému množství nehod si v mnoha evropských zemích vyžádala legislativa zavedení povinnosti svítit během jízdy i přes den. U nás byla tato povinnost vymezena pouze na zimní měsíce, ale od 1. července 2006 jsme povinni podle platného zákona svítit v průběhu celého roku.

I přes různé polemiky mi jistě mnozí řidiči dají za pravdu, že na dnešních auty a výtluky přeplněných cestách si mnohem dříve všimnete auta s rozsvícenými světly.

 

Svícení klasickými potkávacími světly

Dobré viditelnosti našeho auta na silnici můžeme dosáhnout různými způsoby. Nejjednodušším způsobem je samozřejmě naučit se (zvyknout si) zapnout světla  auta ihned po jeho nastartování. V případě použití běžných potkávacích světel během dne máme jistotu, že nás bezpečně uvidí všichni účastníci provozu a nemusíme při tom myslet na přepínání světel vjdeme-li například do tunelu, nebo cestujeme-li až do soumraku anebo tmy.

Nedaří-li se nám zvyknout si ručně zapínat světla, můžeme použít jednoduchý a poměrně levný modul, který to automaticky udělá za nás po nastartování motoru.

 

                                 Celodenne_svietenie.jpg

 

 

Denní LED světla DRL

Jste-li zastáncem názoru, že neustále rozsvícená světla zvyšují vašemu autu spotřebu paliva a zatěžují tím vaši peněženku, ale i životní prostředí, bude pro vás výhodnější obstarat si denní LED světla (DRL - daylight running lamp).

Díky tomuto způsobu denního osvětlení má auto nepochybně nižší spotřebu elektrické energie o 130 až 180 W – to znamená nižší spotřebu paliva. Rovněž bude méně namáhán alternátor vozidla. Tím, že během dne nepoužíváte klasické potkávací světlomety, prodloužíte v nich životnost žárovek. Nemusíte tedy tak často měnit halogenové žárovky, případně drahé xenonové výbojky. Životnost samotných LED svítidel je udávána až na 50.000 hodin. Použitím LED denních světel rovněž získáte atraktivní vzhled vašeho auta.

 Zapojení LED denních světel se podle předpisů provádí tak, že se světla zapínají automaticky po nastartování motoru. Naopak automaticky se musí vypnout po zapnutí potkávacích, mlhových, nebo dálkových světel. Denní světla DRL tedy nesmí svítit současně ani s obrysovými světly v autě.

Denní světla DRL musí být ale pro provoz na pozemních komunikacích schválená a patřičně označena!

Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb.

Od února 2011 budou dokonce muset být všechny nové automobily homologované v EU vybaveny systémem denních světel DRL.

 

                                 DRL_LED.JPG

 

 

Xenonové světlomety

Koncem minulého století vyvinuly automobilky nový druh světel do motorových vozidel – světlomety s xenonovými výbojkami. Ty mají oproti klasickým halogenovým žárovkám výhodu až trojnásobně lepší svítivosti při nižším elektrickém výkonu, mírně tedy šetří elektrickou soustavu vozidla a alternátor. S nižším elektrickým výkonem výbojek (cca o třetinu) můžete rovněž dosáhnout nižší spotřeby pohonných hmot. Výhodou xenonových světel je také to, že se teplota jejich světla přibližuje teplotě denního slunečního světla a díky tomu umožňují lepší viditelnost ve tmě a méně unavují oči řidiče. Životnost xenonových výbojek by měla být 2500 – 3200 hodin, což je minimálně 5-ti násobek životnosti běžné halogenové žárovky. S originálními xenonovými sadami tedy budete jezdit o něco úsporněji a bezpečněji.

Je ale nutné dávat pozor na levné přestavbové sady HID xenonů. Neschválené sady naše platné zákony zakazují.

Jedná se o to, že originální sady xenonových světel jsou právě kvůli jejich vysoké svítivosti a možnosti oslnění protijedoucích vozidel vybaveny zařízením na automatické nastavování sklonu potkávacích světlometů. Další podmínkou správné funkce takových světlometů je zařízení na čištění světlometů (ostřikovač). Taková zařízení jsou poměrně drahá a proto jsou dodávaná a montovaná ve výbavě automobilu s továrními xenonovými světly. Součástí levných sad tyto důležité komponenty nejsou.

 

                                   hid_halogen.jpg

 

To nejlepší v současnosti

Řidiči, kteří používají nejnovější modely luxusních aut mají situaci nejjednodušší. Automobilky vyvíjejí stále modernější systémy osvětlení vozidel. Těmito systémy  svým zákazníkům zabezpečují bezpečnější jízdu za snížené viditelnosti, skvělé osvětlení vozovky, ale rovněž mnoho komfortních funkcí světel během jízdy.

Mercedes-Benz například použije do svých nejnovějších automobilů třídy E a S systém ILS - Intelligent Light System a adaptivní asistent dálkových světel. Tento systém je schopen regulovat rozdělení světla podle situace na silnici. Například reguluje dosah světlometů podle vzdálenosti protijedoucích vozidel, případně vozidel souběžně jedoucích a rovněž natočení světlometů při průjezdu zatáčkami. Dále využívá osvědčeného asistenta nočního vidění – pomocí infračerveného snímače zobrazí na displeji přístrojové desky případné chodce pohybující se před autem. Díky adaptivnímu asistentovi dálkových světel je řidič schopen rozeznat chodce až na vzdálenost cca 260 metrů. Tímto asistent zvyšuje bezpečnost jízdy více než dvojnásobně oproti běžným světlům.

S těmito novými technologiemi si můžete užívat i tyto funkce:

·      Světlo na jízdu po mimo městské komunikaci – lépe osvětluje krajnici.

·      Světlo na jízdu po dálnici – zvýší intenzitu a vzdálenost dosahu světlometů.

·      Rozšířené světlo do mlhy – natočí levý světlomet směrem do středu vozovky a sníží samotný kužel světla.

·      Aktivní světlo do zatáčky – podle úhlu natočení volantu se natáčejí světlomety až do 15  stupňů ve směru zatáčky.

·      Odbočovací světlo – při rychlosti do 40 km/h po zapnutí směrovky osvítí oblast před autem v úhlu až 65 stupňů.

                                      Mercedes_svetlo_1.jpg

 

Téma bezpečnosti na silnicích se týká nás všech – řidičů, ale také chodců. Mějme proto na paměti, že správně nastavené a účinné světlomety nám zpřehlední situaci před námi a zároveň dají včas vědět protijedoucím řidičům, že se k nim přibližujeme. Používáte-li už některý ze vzpomínaných systémů osvětlení vozidla, používejte jej rozumně.

Tak, jak si většina z nás zvykla bez problémů používat přepínání dálkových světel, jakmile uvidíme protijedoucí auto, stejně by se měli někteří řidiči doučit používat světla mlhová. Mlhová světla jsou vybavena přepínačem, kterým je při špatné viditelnosti zapneme. Vidíme-li, že nás dojíždí souběžně jedoucí auto, měli bychom zadní mlhové světlo vypnout. Přiblíži-li se k nám další řidič zezadu, tak ho naše trvale rozsvícené mlhové světlo oslňuje, hlavně když je vozovka mokrá. Špatné nastavení světel, nebo jejich nesprávné použití (mlhová, dálková světla) může nebezpečně oslnit řidiče jedoucího proti nám anebo souběžně s námi a ohrozit tak všechny, kdo jsou v daném okamžiku nablízku.

Diskuse

Diskusní příspěvky
Denní svíceníVinca27.11.2013 o 08:42